استعلام و خرید

تیرآهن ساختمان سازی

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان سازی

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان سازی، بسته به فاکتورهای مختلف متفاوت خواهد بود. تیرآهن به طور کلی از پرمصرف‌ترین مقاطع ساختمانی است. این محصول می‌تواند تنشهایی که به دنبال نیروهای برشی و لنگر خمشی بوجود می‌آید را تحمل کند. نوع و تعداد  تیرآهن‌های مورد استفاده در هر سازه متفاوت است. اما نکاتی وجود دارد که می‌توان بر اساس آن مقدار و نوع  تیرآهن‌های مورد نیاز برای سازه های ساختمانی مختلف را محاسبه کرد. هنگام محاسبه تیرآهن ها برای ساختمان های یک طبقه فمواردی مثل مهاربند های واگرا، مهاربند همگرا، قاب خمشی معمولی و ویژه و موارد دیگر را باید در نظر بگیرید، برای ساختما های دو طبقه و سه طبقه هم در ادامه صحبت می کنیم. قیمت تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان سازی را در جداول قیمتی پیگیری کنید.

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان سازی

در بعضی مواقع شرایط ایجاب می‌کند که به جای اسکلت بتنی، اسکلت آهنی مورد استفاده قرار بگیرد. در اینجور مواقع تیرآهن اصلی‌ترین و پرمصرف ترین مصالح مورد نیاز است. مقدار و نوع تیرآهن مصرفی در یک ساختمان، علاوه بر تعداد طبقات آن ساختمان، به عوامل متعدد دیگری نیز بستگی دارد.  

نقش تیرآهن در اسکلت های آهنی 

تیر آهن محصول با کیفیتی است. استفاده از تیرآهن در اسکلت ساختمان باعث افزایش کیفیت و استحکام اسکلت می‌شود. اسکلت‌های آهنی سریعتر از اسکلتهای بتنی ساخته شده و فضای کمتری را اشغال می‌کنند. این نوع اسکلت‌ها  سبکتر از اسکلت‌های بتنی هستند و وزن و فشار کمتری بر ساختمان وارد می‌کنند. این محصول تحمل بالایی در مقابل نیروهای برشی و جانبی دارد، در نتیجه در حوادث طبیعی مانند زلزله نیز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. راهنمای خرید تیرآهن به شما کمک می کند تا بهترین نوع این محصول را با قیمت مناسب تهیه کنید.

تیرآهن در ساختمان سازی

محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه

برای محاسبه تیرآهن های مورد نیاز برای یک ساختمان یک طبقه باید نکات مهمی را مورد توجه قرار داد:

  • انتخاب سایز تیرآهن:

    اولین مرحله برای تهیه تیرآهن مورد نیاز انتخاب سایز آن است. این محصول در سایزهای 8 تا 60 تولید و به بازار عرضه می‌شود. برای مشخص کردن سایز تیرآهن باید به وزنی که باید تحمل کند و محل قرار گرفتن آن توجه کرد. اگر برای محلی از ساختمان تیرآهن 12 مناسب است، نباید از سایزهای بالاتر استفاده کرد. استفاده از سایز بالاتر نه تنها کمکی به بالا بردن کیفیت سازه نمی‌کند بلکه باعث افزایش هزینه ساخت نیز می‌شود. اگر به هر دلیلی به دنبال تیرآهن ۱۴ هستید، در قسمت تیرآهن ۱۴ از کجا بخریم، اطلاعات خوبی درباره آن ارائه شده است

  • تعداد تیرآهن مورد نیاز:

    تعداد تیرآهن‌هایی که در یک ساختمان بکار می‌رود، از دیگر  عوامل مهم ساختمان‌سازی است. تعداد تیرآهن های مورد استفاده به فاصله دهانه ها و یا فاصله بین دو تیرآهن بستگی دارد. برای استحکام بیشتر ساختمان باید این فاصله ها متناسب و بر اساس اصول ساختمان‌سازی باشد.

  • وزن تیرآهن:

    یکی دیگر از فاکتورهای محاسبه مقدار تیرآهن در یک ساختمان وزن آن است. وزن تیرآهن‌های بکار برده شده در یک ساختمان را می‌توان محاسبه کرد. برای بدست آوردن وزن کل تیرآهن‌های مورد مصرف، ابتدا باید طول آن را بر حسب متر در وزن مخصوص آن که در جدول اشتال درج شده است، ضرب کرد. سپس وزن بدست آمده را در تعداد تیرآهن مورد نیاز ضرب کرده و در نهایت وزن کل تیرآهن ساختمان بدست می‌آید. هنگام محاسبه تیرآهن‌ها باید به چند نکته توجه شود:

  1. استفاده از مهاربند واگرا
  2. مهاربند همگرا 
  3. استفاده از قاب خمشی معمولی
  4. استفاد از قاب خمشی ویژه
  5. استفاده از سیستم دوگانه 

عوامل موثر بر انتخاب تیرآهن مورد نیاز ساختمان های دو طبقه 

برای تهیه تیرآهن مورد نیاز ساختمان دو طبقه باید به نکاتی اضافه بر نکات بالا توجه کرد. ساختمانهای دو طبقه علاوه بر تیرآهن‌هایی که برای اسکلت و ستون‌های اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به تیرآهن‌های فرعی برای پوشش سقف نیز نیاز دارند. تیرآهن‌هایی نیز به صورت شیبدار مورد استفاده قرار می‌گیرند تا استحکام ساختمان را افزایش بدهند. این نوع تیرآهن‌ها در ساختمان دو طبقه به کار می‌روند. به هر حال برای تهیه این مقطع برای ساختمان‌های دو طبقه باید به نکات زیر توجه کرد:

  • نوع تیرآهن:

    نوع تیرآهن در ساختمان دو طبقه  بر اساس فاکتورهای ثابتی  مشخص می‌شود که عبارتند از:  

  1. سنگینی بار وارده بر ساختمان 
  2. شرایط محیطی محل ساخت سازه  
  3. مقاومت مورد نیاز 
  4. تعداد تیرآهن‌های اصلی و فرعی 
  5. وزن تیرآهن  
  • سایز تیرآهن:

    تیرآهن ستونهای اصلی سایز بزرگتری نسبت به تیرآهن‌های فرعی دارند. سایز تیرآهن‌ها بر اساس فشار وارده بر آنها انتخاب می‌شوند.

  • وزن تیرآهن: در اینجا نیز مانند ساختمان‌های یک طبقه، وزن تیرآهن بر اساس فرمول و با استفاده از جدول اشتال محاسبه می‌شود. 

فاکتور های موثر بر انتخاب تیرآهن لازم برای ساختمان سه طبقه 

برای سازه های ساختمانی سه طبقه علاوه بر فاکتورهای مهم در ساختمان یک و دو طبقه، به فاکتورهای دیگری نیز باید توجه کرد:  

  • شرایط محیطی: از اصلی‌ترین عوامل برای تهیه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان‌های سه طبقه توجه به شرایط محیطی است که قرار است ساختمان در آن ساخته شود. ساختمان‌های مناطق زلزله خیز، مرطوب و دیگر مناطق  به نوع متفاوتی از تیرآهن نیاز دارند. 
  • وزن ساختمان:

    وزن ساختمان یکی از فاکتورهای مهم برای تهیه تیرآهن در ساختمان‌های سه طبقه است. از آنجایی که در اینگونه ساختمان‌ها مصالح بیشتری بکار می‌رود، در نتیجه این ساختمان‌ها دارای وزن بیشتری هستند. هنگام تهیه تیرآهن باید توجه داشت که  تیرآهن‌های استفاده شده قرار است چه مقدار وزن را تحمل کنند.   

  • مقاومت مورد نظر: مقاومت از دیگر عوامل مورد توجه در تعیین تعداد و نوع تیرآهن ساختمان‌های سه طبقه است. ساختمان‌های سه طبقه ممکن است بر اثر حوادثی مانند زلزله و مواردی از این دست خرابی بیشتری داشته باشند. بنابراین مقاومت اینگونه ساختمان‌ها باید متناسب با وزن و تعداد طبقات آن باشد. میزان و نوع تیرآهن مصرفی برای ساختن این نوع ساختمان‌ها باید بر اساس میزان مقاومتی که ساختمان برای ایمنی نیاز دارد، تعیین شود.

دو مقاله آشنایی با تیرآهن و انواع آن که در بازار موجود است، و معرفی جامع کارخانه های تولید تیرآهن در ایران از جمله مقاله هایی است که اطلاعات مهمی برای شما خواهند داشت.

Leave a comment